Aktive Fredsreiser
Fredshuset,
Kranvn 4B,
4950 Risør
tlf 371 53 900
mob 95 23 81 99
Send epost til oss
Margit Johnsen Godø |
Heltinnen Malta-Margit“Hvis mine gutter skal dø, vil jeg være der sammen med dem. Det kan ikke være vanskeligere for meg å dø enn det er for dem” Torpedert – men fortsatte å seileMargit Johnsen ble født i Ålesund den 31.januar 1913. Hun var godt vant med havet, og det var naturlig for henne å velge nettopp sjøen som arbeidsplass. Hun var klar for å oppleve den verden som lå bortenfor utsikten fra Akslafjellet, og hadde mønstret på M/S Tudor fra rederiet Wilh. Wilhelmsen som salongpike. Nå fikk hun oppleve både Atlanterhavet, Middelhavet og "Det fjerne Østen”. Da krigen brøt ut i Norge, befant skipet seg i Middelhavet. I løpet av noen korte timer ble tilværelsen snudd opp ned for alle om bord. De var innforstått med at tiden framover ville være preget av utrygghet. Alle håpet vel at de ikke ville bli innblandet i krigshandlinger, men det skulle ikke gå så mange ukene før de var midt oppi sjøkrigens inferno. Nærmere bestemt den 12. juni 1940 befant skipet seg i en konvoi på vei fra Melbourne til Liverpool med 3.800 tonn stål og 600 tonn stykkgods. Etter å ha passert Gibraltar, var det slutt på den fredelige seilasen. Tudor ble torpedert på babord side og senket av den tyske ubåten, U48 19. juni 1940 i posisjon 4510N og 1150W, nordvest for Kapp Finisterre. Hele mannskapet klarte å komme seg om bord i de fire livbåtene som ble låret. Kaptein Hans Bjønnes var den siste som forlot det synkende skipet. Da lå det allerede med baugen ned mot dypet, og propellen slo i løse lufta. En av livbåtene kom dessverre for nær propellen, og ble ødelagt. Tredjestyrmannen, Nils Pettersen, ble skadet, men klarte å bli berget over i en av de andre livbåtene. Andremaskinisten, Karl Thomas Hansen fra Rolvsøy forsvant da livbåten ble splintret av propellen. De overlevende ble senere tatt opp av de britiske eskorteskipene HMS Arabis og HMS Calendula, og landsatt i Plymouth. Nå lot imidlertid ikke Margit seg skremme av denne dramatiske opplevelsen. Hun hadde omtrent ikke før kommet trygt på landjorda, før hun mønstret på som salongpike på M/S Talabot. Også denne båten var fra Wilh. Wilhelmsens Rederi i Tønsberg. Den var bygd ved A/B Götaverken, Göteborg, og levert til rederiet 20.mars 1936. Det var en stor og moderne båt med sine 10.740 tdw. Med sin dyktighet og sitt rolige vesen, gled Margit godt inn blant det øvrige mannskapet. I mai 1941 var hun med i en konvoi til Malta. Malta – et livsviktig knutepunktFørste halvdel av andre verdenskrig var et mareritt på Malta. Den militære beredskapen var dårlig idet krigen brøt ut. Da krigen i Middelhavet begynte i juni 1940, ble Malta fra første dag utsett som et bombemål. Den italienske fascistlederen Mussolini var alliert med Hitler, og mente at malteserne var italienere, derfor måtte de underordne seg hans herredømme. Seinere har det vist seg at England for alvor hadde vurdert å forære Malta til Italia, mot at Italia allierte seg med England. Men Churchill fikk satt en effektiv stopper for slike planer. Churchill mente at Malta måtte holdes for enhver pris. En viktig grunn til dette var at herfra kunne de allierte være i stand til å ødelegge de tyske forsyninger til general Rommels tropper i Nord-Afrika. Av samme grunn var Malta like viktig for tyskere og italienere. I 1941 regnet tyske bomber over Malta dag og natt. Midt under krigen ga den engelske kongen, Georg 6. den høythengende ordenen Georgskorset til befolkningen på Malta, som takk for tapperhet og utholdenhet. Fra Wikipedia sakser vi følgende: Da Europa hadde vært i krig i ni måneder, erklærte Italia krig på aksemaktenes side den 10.juni 1940. Malta kom da brått i frontlinjen. Kanskje størst bekymring vakte det faktum at lageret av mat var beregnet til fire-fem uker for en befolkning på omtrent 300 000. Den 11.juni falt de første italienske bombene over skipsverftene i Valletta. Det var til sammen seks angrep bare den første dagen, og deretter ble de øvrige byene bombet. Rundt 6 700 tonn med bomber ble sluppet over Malta de første ukene alene. Malta hadde en garnison på mindre enn fire tusen soldater som forsvar. Maltas luftforsvar besto av 42 luftvernkanoner og fire jagerfly av typen Gloster Gladiator, men kun tre piloter. Flyene ble døpt «Faith», «Hope» og «Charity» (Tro, Håp og Velgjerning). Fiendens luftstyrke besto av rundt 200 fly som var basert kun 100 km lenger nord, på Sicilia. Likevel tvang de tre maltesiske flyene fienden til å slippe bombene sine fra større høyde. Malteserne brukte antikke katakomber og en nedlagt jernbanetunnel som tilfluktsrom under luftangrepene, men andre tunneler ble gravd ut av fjellet til tilfluktsrom. Mange av bygningene, spesielt de ved havnen og flyplassen, ble jevnet med jorda eller sterkt ødelagt. I desember 1940 kom det tyske Luftwaffe til Sicilia for å hjelpe italienerne med erobringen av Malta. Tyske og italienske undervannsbåter angrep alle forsyningsskip til Malta. I juni 1941 angrep Tyskland Russland, og mesteparten av det tyske luftvåpenet på Sicilia ble forflyttet. Angrepene mot Malta avtok, men opphørte ikke helt. I desember 1941 ble bombingen gjenopptatt med den samme intensiteten som tidligere. Mellom 1941 og 1942 ble mer enn 3 000 flytokt gjennomført. I løpet av de første seks månedene av 1942 var det kun én eneste periode på et døgn hvor det ikke var et bombetokt. Valletta var den mest bombede byen under andre verdenskrig (Kirkenes i Norge har den tvilsomme æren av å komme på andreplass). Byene rundt industriområdene og havnene ble sterkt ødelagt, og mesteparten av befolkningen ble evakuert til sentrum av øya. Befolkningen fikk knappe matrasjoner, og det ble sagt at befolkningen holdt ut på en kost bestående av «tre kokte drops, en halv sardin og en skje syltetøy». 1 493 sivile ble drept og 3 674 ble såret. Lidelsene til barna var enorme. Det var avgjørende for at Malta skulle overleve at forsyninger kom fram. Eksempelvis, en konvoi i mars 1942 på fire handelsskip hadde overlevd italienske krigsskip kun for å møte tyske bombefly straks de nærmet seg Malta. Et skip ble senket kun 30 km fra Malta, det neste sank 12 km unna, mens de to gjenværende nådde fram til jubel fra malteserne, bare for å bli senket i havna. Lykken snudde i august samme år, da det amerikanske tankskipet SS Ohio klarte å komme fram. Skipet var blitt truffet av torpedoer, bomber og en kræsjet stupbomber, men overlevde med et nødskrik. Omkostningene var store: kun fem transporter av 14 kom frem. Selvmordskonvoiene til MaltaI mars 1942 var situasjonen ytterst prekær for Malta. Det var tvingende nødvendig å få skipet inn med nye forsyninger til befolkningen og militært utstyr til soldatene. Igjen ble Talabot satt opp som et av de skipene som skulle frakte inn krigsmateriell til Malta. 19. mars var skipene ferdig lastet med 600 tonn ammunisjon, 600 tonn bensin, 200 tonn parafin og 880 tonn kull, samt hvete og hvetemel. Det var livsnødvendig at de fire handelsskipene skulle nå fram til Malta. De var derfor utrustet med samme type last og mengde, alle fire. Risikoen var beregnet til at i alle fall ett av skipene skulle komme velberget fram. Neste dag forlot de havna i Alexandria, eskortert av både krigsskip, jagere og kryssere.. Til slutt besto eskorten av 18 krigsskip, under ledelse av kontreadmiral Philip Vian. Kapteinen, Albert Toft (bildet) var fullt innforstått med at det var en særdeles risikofylt seilas som foresto. Han hadde derfor tilbudt Margit å mønstre av før avreise fra Alexandria. Kaptein Toft lovet henne to måneders hyre og innleggelse på sykehus, pluss at han høytidelig lovet henne at hun skulle få komme om bord igjen så snart skipet var tilbake etter toktet. Men den standhaftige Ålesundsdamen valgte å bli stående om bord. Den norske konsulen i byen hadde også vært om bord og sterkt frarådet henne å reise. Men de kom ingen vei. Margit sa at det ikke var verre for henne å dø enn for de andre, og takket nei til å mønstre av. Hun hadde jo vært med på dramatiske ting før, da Tudor ble torpedert i 1940. Så det endte med at både kapteinen og konsulen måtte gi tapt i sine anstrengelser. I stedet beundret de Margit for hennes opptreden. Den var en stor og viktig styrke for moralen om bord. Under angrepDen 22.mars dag ble konvoien oppdaget av tyske rekognoseringsfly. Bare noen timer seinere hadde italienske flåtestyrker tatt opp jakten. Snart kom også det første bombeangrepet. Det kunne se ut som om det var Talabot som var det fremste målet, og bombene eksploderte tett ved skutesida. Ved 16-tida om ettermiddagen nærmet også fiendtlige krigsfartøy seg. Det ble en truende situasjon. Eskorteskipene oppdaget imidlertid dette tidsnok til å kunne få lagt ut et teppe av røyk omkring handelsskipa. Innhyllet i tykk, svart tåke kunne konvoien dermed fortsette ferden for en stund. Destroyeren som eskorterte Talabot ble angrepet en time etter midnatt. Et prosjektil gikk gjennom kjølerommet. Like etter daggry ble Talabot enda en gang stupbombet uten at skipet ble skadet. Etter en svært vanskelig innseiling til Gran Harbour, nådde skipet omsider havn på Malta. Det var bare Talabot og Pampas fra konvoien som greide å komme fram til bestemmelsesstedet med sin dyrebare last. De ble mottatt med stor hyllest i Valletta. Om dette forteller kaptein Toft: Margit, katten og jeg...Tiden var imidlertid knapp, og de var ikke i tvil om at fienden ville gå til angrep igjen. Derfor startet lossingen så snart det lot seg gjøre. Alt av tilgjengelig mannskap ble satt inn, og Talabot ble losset i løpet av to dager. Men den tredje dagen startet bombeangrepene igjen. 300 Stukas-fly tok av fra basen på Sicilia. I løpet av kort tid forvandlet de havneområdet i Valletta til et eneste stort ildhav. Mannskapet klarte å komme seg i sikkerhet i et av tilfluktsrommene på land. Her sto de sammen med kaptein Toft som hjelpeløse tilskuere da et av flyene fikk inn en fulltreffer. Talabot ble rammet, og en bombe slo ned på babord side av båtdekket. Den raste videre gjennom shelterdekk og hoveddekk, og eksploderte i maskinrommet. Neste bombe rammet skutesida, og skipet ble satt i brann. Sammen med et par av mannskapet klarte Toft å komme seg om bord. De gjorde fortvilte forsøk på å slukke brannen. Men det var håpløst. Han måtte dermed på land for å varsle om at Talabot kunne gå i lufta når som helst. Dette ville være katastrofalt, og det var nødvendig å evakuert de nærmeste bydelene. Brannen spredte seg i skipet. Midtskipsdekket ble så rødglødende at mannskapet måtte gå i båt fra fordekket for å komme seg i land. Heldigvis ble ingen fra mannskapet truffet. Situasjonen ble mer og mer kritisk etter hvert som brannen spredte seg mot de lasterommene hvor det var bensin og sprengstoff. Med hjelp fra et nærliggende skip, lyktes kaptein Toft å få hull i skipssiden, slik at den farlige og lettantennelige lasten i forskipet kom under vann. Dette forhindret en større eksplosjon som kunne fått dramatiske følger. Ifølge boka som kom ut i forbindelse med Arendals Sjømannsforenings 150-årsjubileum (skrevet av Kristen Taraldsen), framkommer det at løytnant Denis Copperwheat på HMS Penelope hadde meldt seg frivillig til å plassere ut eksplosiver på Talabot, etter kaptein Toft’s instruksjoner. Løytnant Copperwheat gikk ned i en dykkerdrakt og klarte å kutte flere åpninger i skipssiden. Dermed klarte man å fjerne noe av bombelasten, inkludert 16 torpedoer. Denis Copperwheat ble senere hedret med ”George Cross” for denne bragden. Da kapteinen forsto at skipet og lasten ikke kunne reddes, gikk kaptein Toft til lugaren sin for å samle noen personlige effekter; bilder av kone og barn, dagbok og skipspapirer. Varmen var på det tidspunktet så intens at det freste under skosålene da Toft sprang over det rødglødende dekket. Akkurat i det øyeblikket oppdaget han salongpiken Margit, og han fortalte senere: Hun serverte kaffe under angrepeneMargit var med om bord da de forsøkte å redde skipet under det voldsomme angrepet. Det er riktig at hun var - sammen med skipets kaptein og skipskatten - de siste som forlot Talabot da skipet gikk ned 27.mars 1942. Ikke før hadde hun fast grunn under føttene, før hun rigget seg til med kopper og kar, klar for ny innsats. Neste dag var det bare vrak igjen av det stolte skipet, men hele mannskapet på 37 ble berget. Talabot var totalskadd, men vannet sto langt over stedet hvor kassene med ammunisjonen lå, slik at det ikke lenger var noen fare for eksplosjon. Den 27.mars ble det norske flagget firet og den britiske marines flagg heist. Både under overfarten fra Alexandria og i havn i Valletta, utmerket Margit seg med mot, tapperhet og kaldblodighet i sin støtte til besetningen. Kapteinen vurderte hennes rolige opptreden for å være av stor betydning for opprettholdelsen av moralen om bord. Midt oppi infernoet med bombeangrep både på reisen og i selve havneområdet, utførte Margit jobben sin med stor ro. Kaptein Albert Toft fortalte senere at han aldri kom til glemme synet av salongpike Margit Johnsen, som under voldsomme angrep og bomberegn gikk rundt og serverte mannskapet og de britiske skytterne forfriskninger. Samtidig oppildnet hun til ytterligere kamp og dåd. Kaptein Albert Toft sa det på denne måten: ”Under angrepene var hun rundt med kaffebrettet sitt. Smilende og tilsynelatende uanfektet viste hun mig en granatsplint hun hadde i lommen og som hadde truffet stålhjelmen som hun, likesom vi andre, hadde på hodet. Hun var i det hele tatt et strålende eksempel på mot og kaldblodighet.” To dager senere ble Margit og det øvrige mannskapet sendt fra Malta til England med den britiske krysseren Aurora. Margit seilte utenriks helt til 1960De dramatiske hendelsene skremte så visst ikke Margit vekk fra sjøen. Hun trivdes absolutt best ute på havet. Hun fortsatte derfor å seile under resten av krigen. Hun tjenestegjorde om bord på Wilhelmsen-skipene MS «Tarifa», MS «Tai Yin», MS «Toulouse» og til slutt MT «Fagerfjell», som hun vendte hjem til Norge med i desember 1945. Selv om krigen var brakt til ende, fortsatte hun i utenriksfart til rundt 1960. Da giftet hun seg og tok etternavnet Godø. Høytidelig dekorering av en del av mannskapet fra MS «Talabot». Salongjenta Margit Johnsen fra Ålesund står i sentrum med serveringsforkle, og tar imot British Empire Medal av admiral J.S. Ritchie. Norges høyest dekorerte kvinnelige krigsseilerMargits historie fortelles i sjøfarts- og krigslitteraturen som et eksempel på kvinners innsats under andre verdenskrig. Hun er Norges høyest dekorerte kvinnelige krigsseiler under den 2. verdenskrig. Kaptein Toft var en av dem som søkte om hederspris til den tapre salongjenta. I sin søknad viste han til hennes innsats under angrepene, og hvordan hun var et strålende eksempel for alle de andre med sitt mot og kaldblodighet. På Malta ble hun dekorert med britiske «Distinguished Service Cross». Senere da hun kom til England, ble hun tildelt «St. Olavsmedaljen med ekegren», «Krigsmedaljen» og «British Empire Medal» av konsul Johan Vogt og admiral J.S. Richie. Margit Johnsen er også den eneste kvinnen av i alt 779 personer som har blitt tildelt «St. Olavsmedaljen med ekegren». Under et TVprogram i 1962 ble hun tildelt den høythengende «Ulabrand-statuetten» av Erik Bye. I Ålesund ble det opprettet en komité som arbeidet for å reise et minnesmerke over salongpiken Margit Johnsen. De hadde som mål å reise en byste og oppkalle en plass etter krigshelten og bysbarnet ved hurtigbåtterminalen i indre havn i Ålesund. Kilder: Komiteen for Margit Johnsen Godøs minnesmerke, Ålesund
Bilder: Schjølberg, Oddvar |