Sport for fred og forsoning

Sport kan skape fred og forsoning mellom mennesker som lever i krig og konflikt. Det er temaet for den tidligere eliteseriespilleren i fotball og forskeren Anders Hasselgård i Risørhuset lørdag 6. desember.

Anders HasselgårdAnders Hasselgård vil holde hovedforedrag under utdelingen av Blanche Majors Forsoningspris. Det er Aktive Fredsreiser som har invitert Hasselgård til Risør.

- Det er mange eksempler på idrettes potensial for fred og forsoning, sier Anders Hasselgård, som arbeider ved Norsk Utenrikspolitisk Institutt (NUPI) i Oslo med et forskningsprosjekt om sport og forsoning. Anders Hasselgård har vært eliteseriespiller i Molde Fotballklubb fra 1996 til 2004. Han har studert sport som grunnlag for fred og forsoning i en rekke land, og har eksempler fra Irak, Serbia, Vietnam, Elfenbenskysten og andre land.

Kraften og mulighetene i sport og idrett  går langt utover konkurranser og fysisk utfoldelse på idrettsbanen. Sport kan skape fred og forsoning mellom mennesker som lever i krig og konflikt.

- Jeg legger vekt på potensialet i sport og idrett, men det er ingen automatikk i at idrett løser konflikter. Idrett kan til og med skape konflikter. Men mulighetene er der både på lokalt og nasjonalt, sier Anders Hasselgård.

- Ofte er fotballandslagene veldig viktige symboler for land i krig og konflikt. Det har vi sett i Elfenbenskysten i Vest-Afrika der landslaget, med Chelsea-spilleren Didier Drogba i spissen, bidro til å normalisere forholdene både i landet og regionen, sier Anders Hasselgård. Han har også eksempler fra Irak, der fotballandslaget nå er regjerende Asia-mester.

- Det er også viktig å se idrettens muligheter i utviklingsprosjekter og i kamp mot fattigdom. Her har både Norges Idrettsforbund, Norges Fotballforbund og andre organisasjoner mange interessante prosjekter, sier Anders Hasselgård.

- Medlemmer av idrettslagene i Risør og alle andre idrettsinteresserte inviteres spesielt til Risørhuset den 6. desember, sier Helga Arntzen i Aktive Fredsreiser.

Aktive Fredsreiser baserer sin ideologi på FNs verdenserklæring om menneskerettigheter, og vi forholder oss til FNs tusenårsmål 2000 - 2015 i vårt engasjement.

Vi har valgt et menneskerettighetsperspektiv for våre turer. Dette har mange årsaker, blant annet at menneskerettighetene ble til på bakgrunn av hendelsene under andre verdenskrig. Menneskerettighetene er derfor et godt pedagogisk redskap for å få elevene som er på tur med oss til å reflektere over hendelser i dag, i lys av historien.

Telefon:
(+47) 3715 3900 / 952 38 199